Na zajęciach zagłębimy się w gorące piaski pustyni. Poznamy w jaki sposób były zorganizowane państwa Starożytnego Egiptu. Czym zajmowali się na co dzień mieszkańcy poszczególnych stanów, jakie mieli prawa i obowiązki w co wierzyli, gdzie spali i co jedli. Poznamy również wyjątkową postać kobiety faraona potężnej Hatszepsut za czasów której nastąpił rozkwit państwa nad Nilem. Choć jej następcy chcieli wymazać ją z kart historii, to pozostawiła po sobie wiele wspaniałych zabytków. Wspaniałym przykładem źródła do poznania historii Egiptu jest badana przez Polaków świątynia Tell el Bahari w części warsztatowej wykonamy do model świątyni królowej
STAROŻYTNY EGIPT
Cywilizacja starożytnego Egiptu jest jedną z najstarszych na świecie. Rozwijała się przez ponad 4 tysiące lat i już w czasach Greków i Rzymian postrzegana była jako wiekowa. Odmienność obyczajów, wierzeń oraz sztuki do dziś fascynuje. Często od spotkania z tą kulturą zaczyna się pasja do historii trwająca całe życie.
Przedszkole
„Magia zwierząt w Starożytnym Egipcie„
Starożytny Egipt to wyjątkowa kraina, pełna niesamowitych postaci: faraonów, bogów z głowami zwierząt i mumii. Odnajdziemy tam ogromne piramidy oraz świątynie których ściany zdobią piękne hieroglify i malowidła. W czasie zajęć przyjrzymy się bliżej tym najbardziej rozpoznawalnym elementom egipskiej cywilizacji. Dowiemy się między innymi czy władca Egiptu naprawdę był bogiem, czemu zmarłych zawijano w bandaże i czy wygodnie pisało się rysując obrazki. Na koniec przebierzemy się za jednego z egipskich bogów wykonując papierową maskę.
Zagadnienia:
Starożytny Egipt, faraon, mumie, piramidy, hieroglify, wygląd bogów
Warsztat:
Każdy z uczestników zajęć wykona wybraną przez siebie maskę z gotowego szablonu, którą trzeba będzie wyciąć i pomalować
„Dzień z życia Faraona”
Nauczanie wczesnoszkolne klasy 1-3
Starożytni nazywali Egipt „darem Nilu”. W czasie naszego spotkania dowiemy się czemu i jaki związek z tą rzeką miał faraon. Dokładne poznamy władcę tej krainy. Dowiemy się jak wyglądało jego (albo jej) życie: kto mu podlegał, jak się ubierał i skąd w ogóle wiadomo było że to on. Na pewno gdy chciał być zapamiętany kazał o sobie pisać. Tylko czemu to pismo wygląda tak dziwnie? Po co życzył sobie być zamieniony w mumię i pochowany w piramidzie? No i dlaczego czasem przedstawiano go jako lwa z głową człowieka? Odpowiedź na to ostatnie pytanie poznamy własnoręcznie wykonując model sfinksa.
Zagadnienia:
Starożytny Egipt, Nil, faraon, mumie, piramidy, hieroglify, papirus, sfinks
Warsztat:
Każdy z uczestników zajęć wykona figurkę sfinksa.
„Dar Nilu„
Szkoła podstawowa klasy 4-6/8
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się jak to się stało, że w pewnym momencie powstała cywilizacja Egipska? Otóż odpowiedzialne za to były zmiany klimatyczne. Proces ten był jednak długotrwały. W jego wyniku powstało unikatowe społeczeństwo i wierzenia. Na zajęciach dowiemy się kto był kim w starożytnym Egipcie, jak wyglądało życie nad Nilem przed 4 tysiącami lat a także dowiemy się co według mieszkańców tej krainy działo się z człowiekiem po śmierci. No i najważniejsze: Jak i po co robiono mumie?
Na koniec każdy wykona model sarkofagu i ozdobi go wedle mody egipskiej lub własnego uznania.
Zagadnienia:
Geografia starożytnego Egiptu, społeczeństwo egipskie, życie codzienne, wiara w życie pozagrobowe, mumifikacja.
Warsztat:
Każdy z uczestników wykona z przygotowanych elementów model egipskiego sarkofagu.
„Wieczne Piękno, sztuka starożytnego Egiptu”
Szkoły podstawowe klasy 6-8 / Szkoły ponad podstawowe
Wszyscy potrafimy rozpoznać zabytki pochodzące ze starożytnego Egiptu. Charakterystyczne postaci zawsze pokazywane z profilu… choć nie całe. Oryginalni bogowie z głowami zwierząt… choć nie zawsze. I oczywiście piramidy liczące sobie tysiące lat… choć nie są to jedyne imponujące budowle, jakie wznieśli Egipcjanie. Czy zastanawialiście się kiedyś czemu bez problemu rozpoznajemy egipski „styl”?
W czasie zajęć poznamy zasady rządzące egipską sztuką.
W części warsztatowej wcielimy się w egipskiego rzemieślnika i postaramy się wykonać zleconą nam pracę – malowidło przedstawiające wybrane egipskie bóstwo.
Zagadnienia:
Sztuka egipska, kanon egipski, typy budowli, praca rzemieślników i ich pozycja w społeczeństwie, techniki stosowane przez rzemieślników
Warsztat:
Zadanie polegające na przeskalowaniu zgodnie z kanonem egipskim postaci z dużego modelu do małego (indywidualnie) lub na odwrót (grupowo – podział zadań jak w starożytnym Egipcie).
lub
Zadanie polegające na wykonaniu z przygotowanych elementów makiety jednej z najsłynniejszych budowli egipskich – świątyni Hatszepsut z Deir el-Bahari.