27 czerwca 2024

STAROŻYTNA GRECJA

Fundamentem kultury europejskiej jest cywilizacja starożytnych Greków. Filozofia, myśl techniczna, język, pismo, mitologia i sztuka. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego jak wiele elementów otaczającego nas świata posiada grecki rodowód lub naśladuje greckie wzorce. Poznając historię starożytnej Grecji uczymy się lepiej rozumieć otaczający nas świat.

Przedszkole
„Głowa, ramiona, kolana, pięty oczu, uszy, usta nos- niesamowite zwierzęta, hybrydy i potwory Starożytnej Grecji

Satyr, centaur, syrena czy pegaz to tylko wybrane z pośród licznych hybryd występujących w świecie greckich mitów. Co to jest hybryda? Tego dowiemy się w czasie zajęć. Poznamy wybrane stworzenia i ich naturę, także tych potwornych jak cerber, hydra czy Meduza. Oczywiście wspomnimy też o innych bohaterach greckich mitów takich jak nimfy, amazonki, cyklopi. Dowiemy się także kto to jest heros i poznamy tych najbardziej znanych.
W czasie warsztatów stworzymy własną hybrydę.
Zagadnienia:
hybrydy (satyr, sylen, centaur, syrena, pegaz, gryf, sfinks), amazonki, cyklopi, nimfy, herosi (Herakles, Perseusz, Tezeusz), Meduza, hydra, cerber
Warsztat:
Każdy z uczestników wykona z przygotowanych elementów wybraną hybrydę lub potwora (centaur, cerber lub hydra)
lub
Z przygotowanych elementów (łapy, skrzydła, tułowia, głowy, rogi, ogony itd.), w technice kolażu, każdy stworzy własną hybrydę

Nauczanie wczesnoszkolne klasy 1-3
„Od Zera do Bohatera- herosi w Starożytnej Grecji

Dziś wszyscy wiedzą kim jest Kapitan Ameryka, Ironman czy Batman. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że pomysł na te postaci został zaczerpnięty z mitologii. To Grecy w swoich mitach opisywali półbogów o nadludzkiej sile, sprycie czy zręczności. W czasie naszych zajęć poznamy jednego z nich – Heraklesa. Prześledzimy jego historię, dowiemy się kim był i czemu zawdzięcza swoją sławę. Przyjrzymy się jego słynnym dwunastu pracom by na koniec własnoręcznie stworzyć jednego z pokonanych przez herosa potworów.
Zagadnienia:
Heros, hybryda, mit, mitologia, Herakles, 12 prac Heraklesa, Dejanira, Zeus, Hera, Tezeusz, Perseusz
Warsztat:
Każdy z uczestników wykona z przygotowanych elementów wybranego potwora – cerber lub hydrę lernejską.

Szkoła podstawowa klasy 4-6/8
„Mity, potwory i gry komputerowe

Czemu uczymy się greckiej mitologii? Czy w naszych czasach jest nam do czegokolwiek potrzebna? Jeśli się zastanowimy to okaże się, że otaczają nas zapożyczenia ze starożytności. Czemu groźne wirusy komputerowe nazywane są Trojanami? Co ma wspólnego bóg Wulkan z oponami samochodowymi a Apollo z lotami w kosmos? W końcu, czy tylko w naszych czasach możemy odnaleźć antyczne tropy? Na te i podobne pytania będziemy szukali odpowiedzi w trakcie zajęć poświęconych recepcji mitów antycznych we współczesnej kulturze masowej.
W czasie warsztatu każdy z uczestników postara się stworzyć markę (nazwę i logo) inspirowaną antykiem.
Zagadnienia:
Recepcja antyku, mitologia, style architektoniczne (dorycki, jońcki, koryncki), renesans, barok, klasycyzm, historyzm
Warsztat:
Z wylosowanych zestawów każdy uczestnik zajęć będzie mógł stworzyć własną markę której logo i nazwa będzie nawiązywała do kultury starożytnej Grecji.

Szkoły podstawowe klasy 6-8 / Szkoły ponad podstawowe
Filary technologii Starożytnej Grecji
Starożytni Grecy osiągnęli bardzo wysoki poziom rozwoju technicznego. Mamy na to dużo bezpośrednich jak i pośrednich dowodów. Gigantyczne posągi powstawały przy wykorzystaniu najróżniejszych materiałów takich jak metal, drewno, szkło, glina czy kość słoniowa. Wznosili wspaniałe budowle, które stały się wzorem dla architektów wielu późniejszych epok. Osiągnęli wysoki poziom szkutnictwa. Potrafili także tworzyć skomplikowane mechanizmy takie jak ten znaleziony na dnie morza u wybrzeży Antykithiry.
W trakcie warsztatów każdy z uczestników zajęć będzie mógł wykonać model greckiej triremy.
Zagadnienia:
Odlew na wosk tracony, akrolit, chryzelefantyna, szkło, terakota, akropol ateński (Erechtejon, Partenon, Propyleje), Bania Herona, Mechanizm z Antykithiry, trirema
Warsztat:
Z przygotowanych elementów każdy z uczestników wykona własny model greckiego statku.
lub
Uczestnicy warsztatów wykonają formy z modeliny wybranego przez siebie przedmiotu. Pozwoli to na jego powielanie.