Epoka licząca sobie ponad tysiąc lat nie do końca słusznie została nazwana „wiekami średnimi”. W tym czasie wykształciła się znana nam obecnie cywilizacja europejska. Wiele istotnych odkryć i wynalazków pochodzi właśnie z tych czasów. W tym też okresie zaczyna się historia naszego kraju. I choć dziś epoka ta kojarzy się głównie z zamkami i rycerzami to nie należy zapominać, że powstawała wtedy wyjątkowa i oryginalna sztuka rozwinął się system kształcenia zawodowego oraz piśmiennictwo wraz z książkami w kształcie jaki znamy dziś.
Przedszkole
„Rycerze i zamki„
W czasie zajęć zapoznamy się z przedmiotami codziennego użytku używanymi w okresie średniowiecza. Uczestnicy dowiedzą się kim byli rycerze, gdzie mieszkali i co robili gdy nie było wojny? Na przykładzie zamku krzyżowców w Krak des Chevaliers poznamy średniowieczną architekturę obronną. Poznamy najważniejsze elementy dobrej twierdzy, a w części warsztatowej sami wzniesiemy własną makietę fortecy.
Zagadnienia:
Zamek, wieża, most zwodzony, rycerz, zbroja, miecz, hełm, kopia
Warsztat:
Wspólna budowa makiety zamku z przygotowanych wcześniej komponentów
Nauczanie wczesnoszkolne klasy 1-3
„Gdyby Piastowie używali Minecrafta„
Zajęcia będą dotyczyły początków państwowości polskiej, a dokładniej pierwszym osadom obronnym zwanym grodami. Poznajemy ich różne rodzaje. Dowiemy się jakie było ich przeznaczenie i kto w nich mieszkał. Oczywiście nawiążemy do legend o początkach królestwa Polskiego. Porównamy też osady z naszych ziem z tymi z Rusi i Skandynawii.
W części warsztatowej zbudujemy makietę średniowiecznego grodu oraz wykorzystamy okulary VR do zanurzenia się w tych tajemniczych czasach.
Zagadnienia:
Początki Polski, Piastowie, drużyna wojów, gród, podgrodzie, wały obronne, fosa, palisada
Warsztat:
Wspólna budowa makiety grodu z przygotowanych wcześniej komponentów.
Wirtualna „wizyta” w średniowiecznym grodzie.
Szkoła podstawowa klasy 4-6/8
„Kupcy, Geografowie i Medycy- Kim są średniowieczni muzułmanie – historia islamu”
Obecnie na ziemi żyje ponad ok. 1,6 miliarda wyznawców islamu. W czasie zajęć dowiemy się jakie były początki tej religii i w jaki sposób wiążą się z Arabami. Dowiemy się kim był Mahomet i czym jest Koran. Poznamy także podstawy islamu tj. podstawowe nakazy i zakazy, by móc lepiej zrozumieć wyznawców tej religii.
W części warsztatowej zaznajomimy się ze sztuką islamską, w której obowiązuje zakaz przedstawiania postaci ludzkich i zwierząt. Z tego względu rozwinął się system zdobień nazywanych arabeskami. Każdy z uczestników nauczy się podstawowych, geometrycznych trików pomagających wykonywać te skomplikowane wzory.
Zagadnienia:
Arabowie, ludy tureckie, Mahomet, Koran, sura, islam, hidżra, Mekka, Medyna, dżihad, Allah
Warsztat:
Każdy z uczestników wykona własny projekt arabeski na dostarczonym wzorniku.
„Średniowieczne skryptorium punkt xero czy pracownia mistrzów„
W średniowieczu odręcznie pisane i dekorowane księgi były jednymi z najcenniejszych przedmiotów. Z uwagi na czas potrzebny do ich wytworzenia jaki i wysokie koszty tylko nieliczni mogli sobie na nie pozwolić. Kultura piśmiennicza skupiała się̨ wokół klasztorów. W nich mnisi poświęcali swoje życie na mozolne przepisywanie wielostronicowych ksiąg. Opanowali do perfekcji kaligrafię i iluminatorstwo, nadając rękopisom szczególnego dekoracyjnego i niepowtarzalnego charakteru.
W czasie warsztatów przybliżymy proces tworzenia książek we wczesnej i późnej fazie średniowiecza, a także wcielimy się̨ w rolę kopistów.
Zagadnienia:
Księga, kaligrafia, iluminacja, skrypt, skryptorium, klasztor, pergamin, papier
Warsztat:
Z przygotowanych komponentów, każdy z uczestników zajęć wykona własną książkę, którą następnie będzie mógł ozdobić.
Lub
Uczestnicy zajęć wykonają własne karty papieru, które po wysuszeniu będą mogli ozdobić.
„Wikingowie, Kupcy, Odkrywcy, Rzemieślnicy„
Wikingowie to temat wielu ekranizacji filmowych, gier komputerowych, komiksów i utworów muzycznych. Wizerunek, który funkcjonuje w naszej świadomości to obraz rosłych, brodatych, długowłosych barbarzyńców z olbrzymimi toporami, noszących hełmy z rogami. Poprzez wiele lat prac naukowców okazało się, że przedstawienia te dalekie są od prawdy. Wikingowie prócz najazdów znani byli z doskonałego rzemiosła szczególnie w dziedzinie metalurgii i zdolności handlowych. Poza tym dzięki rozwiniętym technikom nawigacji i żeglugi udało im się dotrzeć do wybrzeży Ameryki Północnej 500 lat przed Kolumbem. Dzieci na wykładzie zawierającym prezentację rekonstrukcji przedmiotów z epoki wikińskiej, dowiedzą się jakie były źródła ich sukcesów i porażek. Zadamy sobie również pytanie czemu mimo mijających epok ciągle budzą naszą fascynację i ciekawość.
Zagadnienia:
Wyprawy, Podróże, Osadnictwo, Kolonizacja, Skandynawia, Ruś, Wyspy Brytyjskie, Szkutnictwo, Handel, Nawigacja
Warsztat:
Z dostarczonych elementów każdy z uczestników zajęć wykona własny mini model drakkaru czyli okrętu wikingów.
Szkoły podstawowe klasy 6-8 / Szkoły ponad podstawowe
„Mistrzowie, terminatorzy i partacze, czyli o średniowiecznej wytwórczości i marketingu„
Cechy czy gildie pełniły w średniowieczu bardzo ważną rolę. Skupiały fachowców specjalizujących się w danej dziedzinie tj. kowale, szewcy, farbiarze, malarze czy rzeźbiarze. To cechy nadawały tytuły mistrzowskie umożliwiające założenie własnego warsztatu. Wyznaczały standardy jakości i cen danych produktów. W czasie zajęć dowiemy się jak działał warsztat cechowy. Jak wyglądał proces kształcenia, kim był terminator i czy warto było zostać partaczem.
W części praktycznej wspólnie odtworzymy funkcjonowanie warsztatu mistrza malarskiego. Dzieląc się na grupy wykonamy kolejne etapy przygotowywania dzieła sztuki średniowiecznej.
Zagadnienia:
Cech/gildia, mistrz cechowy, terminator, partacz, pigmenty, przeprucha
Warsztat:
Grupa zostanie podzielona na zespoły, z których każdy będzie wykonywał jedną z typowych dla warsztatu malarskiego prac. Będzie to przygotowywanie farb, tworzenie kompozycji z gotowych kartonów metodą przepruchy, przygotowywanie pędzli, wykonywanie „pozłoty”.