Zawód archeologa czy historyk daje możliwość podróżowania w czasie i przestrzeni. Czytając na temat jakiejś dawnej cywilizacji przenosimy się w przeszłość. A jeśli interesująca nas kultura rozwijała się na innym kontynencie to i my będziemy musieli poznać to miejsce. W czasie naszych wycieczek należy pamiętać o jednym: Bez względu na czas i miejsce poznawać będziemy ludzi, dokładnie takich samych jak my… tylko radzących sobie trochę inaczej niż my z codziennymi sytuacjami.
Poniższe tematy traktują o wybranych egzotycznych cywilizacjach czy zagadnieniach oraz tajnikach warsztatu badacza.
Niniejsza propozycja jest kierowana do klas 4-8 SP i szkół Ponadpodstawowych.
„Spotkanie z Łowcą Tajemnic„
Każdy chciał być archeologiem, wyruszać w dalekie podróże, poznawać sekrety i odkrywać to co nieznane. Pragnienie to stało się przyczyną sukcesu wielu gier komputerowych, filmów i powieści. W czasie zajęć dowiemy się skąd archeolodzy wiedzą, gdzie kopać, co jest młodsze a co starsze, a także jak na podstawie połamanych fragmentów ceramiki, kości czy koloru ziemi możemy odtworzyć obraz życia naszych przodków przed setkami a nawet tysiącami lat.
W części warsztatowej zaprezentowane zostaną metody pracy archeologa. Każdy będzie mógł samemu wykonać pomiary i część dokumentacji archeologicznej.
Zagadnienia:
Archeologia, historyk, historia, prehistoria, chronologia, datowanie, profil archeologiczny, stratygrafia
Warsztat:
W czasie warsztatu uczestnicy zostaną zapoznani z podstawowymi technikami w pracy archeologa.
“Wielka Lechia” = Wielka ściema. Podstawy warsztatu historyka
Od jakiegoś czasu można usłyszeć o pewnej pseudonaukowej teorii zakładającej, że w starożytności istniało wielkie imperium naszych przodków – Lechitów. Entuzjaści tej teorii przytaczają różne argumenty i dowody. Niektóre może nawet przekonywujące. Dlaczego zatem historycy zgodnie je odrzucają? Ponieważ posiadają niezbędny dla każdego historyka warsztat i ogromną wiedzę o przeszłości. W czasie tych warsztatów rozłożymy na części pierwsze teorię o “Wielkiej Lechii”. Poznamy też historię pewnego generała-kawalarza.
W części warsztatowej zabawimy się w detektywów. Uczestnicy zajęć będą musieli sami obalić jeden z argumentów.
Zagadnienia:
Źródło historyczne, kronika, inskrypcja, list, pamiętnik, pomnik, odpis, prasa, krytyka źródła
Warsztaty:
W czasie warsztatów, z wykorzystaniem telefonów komórkowych i Internetu, uczestnicy będą musieli zweryfikować informacje prezentowane przez “turbolechitów” a ich wyniki poddać krytyce naukowej.
„Pierwsi ludzie, pierwsze wynalazki„
Dzieje ludzkości podzielono na epoki. Pod uwagę wzięto podstawowy materiał, z którego wykonywane były narzędzia: kamienia, brązu i żelaza. Nasz gatunek pojawił się najpóźniej ok. 300 tys. lat temu, a najstarsze cywilizacje zaczynają się rozwijać ok. 6 tys. lat temu. Rodzi się pytanie: Co robiliśmy przez ten szmat czasu? Zapraszamy na wyjątkowe zajęcia, dzięki którym poznamy nieco bliżej naszych najodleglejszych przodków z epoki kamienia. Dowiemy się m.in. kiedy i gdzie zaczęliśmy posługiwać się narzędziami i w jakich okolicznościach nauczyliśmy się rozpalać ogień oraz jakie dało nam to korzyści. Poznając kolejne wynalazki odkryjemy najdłuższą epokę w naszych dziejach – epokę kamienia.
W czasie warsztatów będzie można dotykać, ciekawych rekwizytów oraz w bezpieczny sposób wypróbować ich działanie.
Zagadnienia:
Periodyzacja dziejów ludzkości, paleolit, narzędzia kamienne, krzemienne i kościane, krzesanie ognia, tkactwo, ceramika
Warsztat:
Zaprezentowane zostaną repliki przedmiotów z epoki kamienia. Poznamy podstawowe narzędzia i zasady ich działania.
LUB
Każdy z uczestników zajęć będzie mógł wykonać fragment tkaniny na wzór tych wytwarzanych z materiałów organicznych.
LUB
Każdy z uczestników zajęć otrzyma materiały i instrukcje niezbędne do własnoręcznego wykonania małego koszyka.
„Samurajowie, sushi i manga – historia Japonii„
Japonia oddalona od nas nie tylko geograficznie, ale i kulturowo. Współcześnie kraj kwitnącej wiśni fascynuje i przyciąga jak magnes. Na całym świecie ludzie wiedzą kim byli samurajowie, jak wygląda sushi i potrafią rozpoznać charakterystyczne japońskie komiksy. Są to jednak tylko wybrane elementy tej egzotycznej kultury. W czasie zajęć poznamy historię wysp Japońskich i dowiemy się czemu ich cywilizacja jest tak odmienna. Nie zabraknie prezentacji uzbrojenia, zbroi samurajów, katan, przedmiotów codziennego użytku i rozmów o sztuce i kodeksie honorowym Bushido.
W części warsztatowej uczestnicy będą mogli dotknąć eksponatów i porównać je z europejskimi odpowiednikami.
W części warsztatowej uczestnicy własnoręcznie wykonają figurkę samuraja.
W części warsztatowej uczestnicy własnoręcznie wykonają odbitkę w stylu ukio-e, tradycyjnego japońskiego drzeworytu.
„Nieznane cywilizacje zza oceanu – historia Ameryk„
Kim byli Aztekowie, Majowie, Olmekowie, Moche, Wari i Inkowie? Jak wyglądały kultury Indian Ameryki Północnej zanim na kontynencie pojawiły się konie? Wbrew pozorom o tych cywilizacjach wiemy całkiem sporo. W czasie zajęć będziemy mieli okazję poznać wybrane kultury prekolumbijskie. Poznamy wielkie imperia, które upadły za sprawą przybyszów z Europy… którymi nie zawsze byli ludzie. Dowiemy się też co zawdzięczamy ludom z Nowego Świata.
W części warsztatowej każdy z uczestników własnoręcznie wykona model świątyni majów lub dokona zapisu rachunków sposobem inkaskim.
Zagadnienia:
Kultury prekolumbijskie, historia Ameryk, piramidy, kipu
Warsztat:
Każdy z uczestników zajęć, z przygotowanych wcześniej komponentów, będzie mógł złożyć model piramidy schodkowej z Chichen Itza.
LUB
Każdy z uczestników zajęć otrzyma sznurek i nożyczki, z których własnoręcznie wykona kipu. Następnie dokona na nim zapisu liczb zgodnie z podanymi instrukcjami.
„Na antypodach – historia Oceanii„
W naszym kraju niewielu ludzi interesuje się tym co znajduje się bezpośrednio po drugiej stronie naszego globu. Jeśli sprawdzimy co dokładnie jest na antypodach to trafimy nieco na wschód od Nowej Zelandii, na bezmiar Pacyfiku. Zadziwiające jest to, że ten gigantyczny obszar wód został skolonizowany przez przedstawicieli jednej kultury – Polinezyjczyków. Na naszych zajęciach poznamy historię zasiedlenia Oceanii przez przodków tego dzielnego ludu. Dowiemy się też, gdzie leży Mikronezja i kim są Aborygeni.
W części warsztatowej będziemy mieli okazję zapoznać się z polinezyjskimi technikami nawigacji, a także wykonamy mikronezyjską mapę.
Zagadnienia:
Oceania, Pacyfik, Polinezyjski trójkąt, Polinezyjczycy, Mikronezja, Melanezja, Aborygeni australijscy
Warsztat:
Z dostarczonych elementów każdy z uczestników zajęć wykona własną mapę w stylu mikronezyjskim