W związku z obchodami osiemdziesiątej rocznicy Powstania Warszawskiego chcielibyśmy zaproponować Państwa placówce organizację wyjątkowego wydarzenia.
„Na Barykadach 1944”
Gra terenowa o historii Powstania Warszawskiego i działalności podziemia we współpracy z Aliantami dla uczniów Szkoły Podstawowej.
W czasie Powstania Warszawskiego mieszkańcy miast i wsi, podjęli trud przygotowań i pomocy bohaterom, którzy postanowili stawić zbrojny opór hitlerowskim okupantom.
Akcje Państwa Podziemnego wymagały wysyłania do kraju emisariuszy i kurierów.
Wśród nich należy wyszczególnić żołnierzy z formacji dywersyjnych takich jak Gen. Elżbieta Zawacka pseudonimy „Zelma”, „Sulica”, „Zo”, zrzucanych w okolicach wsi Solnica k. Grodziska Mazowieckego. Ona oraz inni żołnierze, później nazwani cichociemnymi, dostarczali pieniądze zaopatrzenie i przekazywali informacje do struktur polskiej konspiracji.
Dzięki doskonałemu wyszkoleniu sił specjalnych SOE (Special Operations Executive) po krótkim okresie adaptacyjnym, pod opieką tzw. “ciotek”, realizowali najtrudniejsze zadania mające na celu destabilizację aparatu okupacyjnego.
Dziś zapraszamy Was na grę terenową składającą się z punktów zadaniowych, które pozwolą Wam poznać historię powstania z innej perspektywy. Na załączonej mapce znajdziecie wyszczególnione punkty, gdzie trwają przygotowania oraz organizowana jest pomoc dla powstańców. Odwiedźcie je wszystkie i zdobądźcie pieczątki potwierdzających wykonanie zadań, udowodnijcie, że jesteście gotowi walczyć o wolność stolicy i wolność Polski.
Nasza oferta obejmuje organizację gry, poprzez stworzenie punktów zadaniowych i dioram historycznych z wykorzystaniem oryginalnych przedmiotów oraz wysokiej jakości rekonstrukcji strojów, umundurowania i przedmiotów codziennego użytku z lat czterdziestych XX wieku.
Każda z klas będzie miała 45 minut na wykonanie 5 zadań w 5 punktach zadaniowych.
Wykonanie zadania w zależności od wieku uczestników będzie zawierało większy stopnień szczegółowości.
Możliwość organizacji gry w plenerze lub w udostępnionej przestrzeni, salach lekcyjnych, korytarzu czy sali gimnastycznej.
PRZYKŁADOWE PUNKTY ZADANIOWE:
SZYFROWANIE
Łączność z dowództwem podczas przygotowań i samych walk była bardzo istotnym elementem prowadzonych działań zbrojnych. Gen Zawacka jako oficer łączności była odpowiedzialna za usprawnienie procesu przekazywania informacji – sporządzała raporty które były przekazywane do Londynu. Zapoznajcie się z działaniem powstańczych radiostacji.
Dowiedzcie się jak szyfrować wiadomości, jakiego używano sprzętu (na stanowisku oryginalne radiostacje niemieckie i telefony polowe z okresu II wojny światowej).
Zadanie: Odszyfrowanie zakodowanych meldunków używając alfabetu Morse’a i innych szyfrów.
FAŁSZOWANIE DOKUMENTÓW I ORGANIZOWANIE SZLAKÓW
Elżbieta Zawacka jako kurierka pod pseud. „Zo”, stała się prawdziwą legendą kurierów w okupowanej Europie. Była organizatorką szlaków zachodnich KG. W latach 1939-1945 posługując się fałszywymi dokumentami przekraczała granice wiele ponad sto razy przenosząc pieniądze, wiadomości, meldunki i raporty na mikrofilmach
Zadanie:
Poznanie technik fałszerskich używanych w czasie II wojny i dokończenie przy ich pomocy dokumentów na punkcie zadaniowym. Lub wykonanie własnego mikrofilmu.
POMOC Z POWIETRZA
Niedaleko Grodziska Mazowieckiego znajdowało się specjalne miejsce – zrzutowisko zwane „Solnica”. To tam między innymi lądowali zrzucani z Wysp Brytyjskich cichociemni. Miejsce to z uwagi na bardzo dobre przygotowanie naziemne, było wielokrotnie wykorzystywane co było rzadkością w praktyce zrzutów.
Zadanie: Sklejenie modelu bombowca Halifax lub Liberator przenoszącego na swoim pokładzie specjalnie szkolonych w Wielkiej Brytanii skoczków, później nazwanych cichociemnymi oraz pomoc w postaci żywności, leków, sprzętu wojskowego itp. dla walczącej Warszawy.
Każdy model samolotu ze styroduru ma wymiary około 30 cm długości i szerokości, składa się z kilkudziesięciu elementów, klejonych na gorący klej. Każdy uczeń zabiera taki zestaw do domu.
PUNKT OPATRUNKOWY
Podczas walk urazy i rany były codziennością powstańców. Sanitariuszki i sanitariusze mieli pełne ręce roboty, lecz zanim ruszyli do boju musieli oczywiście przejść odpowiednie szkolenie. W tym celu zapoznajcie się z zawartością apteczki polowej.
Na stanowisku znajduje się diorama z wyposażenia punktu opatrunkowego, oryginalne butelki opakowania farmaceutyczne, przybory chirurgiczne itd.
PUNKTY DO WYBORU W ZALEZNOSCI OD POTRZEB ZAMAWIAJĄCEGO
UZBROJENIA +STRZELNICA (DLA DZIECI POW. 15 ROKU ŻYCIA MOŻLIWOŚĆ TRENOWANIA STRZELANIA Z BRONI ASG) 3. OS OBSŁUGI.
Stanowisko z replikami broni powstańcze (repliki pozbawione cech użytkowych), wysokiej jakości broń długa i broń krótka, karabiny maszynowe, oraz konstrukcje tworzone na potrzeby powstańców np. katapulty do rzucania butelek z koktajlem Mołotova, granaty ręczne i makiety pojazdów opancerzonych. Hełmy i elementy ekwipunku żołnierzy, manekiny w strojach z epoki.
KONTRABANDA+ WYMYŚLONE HISTORIE ŻYCIA
Na stanowisku pojawią się rekonstrukcje towarów spożywczych pochodzących z okresu II wojny światowej, na ich podstawie zostaną omówione realia życia codziennego pod okupacją. Cichociemni jako emisariusze z zachodu nie tylko musieli być świetnie wyszkolenie, ale też znać ceny mleka, chleba czy inne powszechnie dostępne informacje w kraju. Na potrzeby ich zadań każdemu z nich trzeba było wymyśleć alternatywny życiorys, który musiał układać się w logiczną historię ich postaci.