21 sierpnia 2024

Klasy 4-6

STRAOŻYTNY EGIPT

Dar Nilu
Szkoła podstawowa klasy 4-6/8
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się jak to się stało, że w pewnym momencie powstała cywilizacja Egipska? Otóż odpowiedzialne za to były zmiany klimatyczne. Proces ten był jednak długotrwały. W jego wyniku powstało unikatowe społeczeństwo i wierzenia. Na zajęciach dowiemy się kto był kim w starożytnym Egipcie, jak wyglądało życie nad Nilem przed 4 tysiącami lat a także dowiemy się co według mieszkańców tej krainy działo się z człowiekiem po śmierci. No i najważniejsze: Jak i po co robiono mumie?
Na koniec każdy wykona model sarkofagu i ozdobi go wedle mody egipskiej lub własnego uznania.
Zagadnienia:
Geografia starożytnego Egiptu, społeczeństwo egipskie, życie codzienne, wiara w życie pozagrobowe, mumifikacja.
Warsztat:
Każdy z uczestników wykona z przygotowanych elementów model egipskiego sarkofagu.

STATOŻYTNA GRECJA

„Mity, potwory i gry komputerowe
Czemu uczymy się greckiej mitologii? Czy w naszych czasach jest nam do czegokolwiek potrzebna? Jeśli się zastanowimy to okaże się, że otaczają nas zapożyczenia ze starożytności. Czemu groźne wirusy komputerowe nazywane są Trojanami? Co ma wspólnego bóg Wulkan z oponami samochodowymi a Apollo z lotami w kosmos? W końcu, czy tylko w naszych czasach możemy odnaleźć antyczne tropy? Na te i podobne pytania będziemy szukali odpowiedzi w trakcie zajęć poświęconych recepcji mitów antycznych we współczesnej kulturze masowej.
W czasie warsztatu każdy z uczestników postara się stworzyć markę (nazwę i logo) inspirowaną antykiem.
Zagadnienia:
Recepcja antyku, mitologia, style architektoniczne (dorycki, jońcki, koryncki), renesans, barok, klasycyzm, historyzm
Warsztat:
Z wylosowanych zestawów każdy uczestnik zajęć będzie mógł stworzyć własną markę której logo i nazwa będzie nawiązywała do kultury starożytnej Grecji.

STAROŻTNY RZYM

Rzymska Machina wojenna- najlepsza armia Antyku
Fundamentem istnienia Imperium rzymskiego była jego armia. Jak wyglądało życie w legionie w czasach panowania najpotężniejszych władców takich jak August, Trajan czy Marek Aureliusz?
W czasie zajęć przedstawimy dzień z życia legionisty. Dowiemy się jak wyglądało jego wyposażenie, trening czy dieta, a także odpowiemy sobie na następujące pytania: Ile trwała służba? Jak daleko od domu mógł zostać wysłany żołnierz? Czy walka była głównym zajęciem w wojsku? Ile z rzymskich pomysłów przetrwało do naszych czasów?
W części warsztatowej zapoznamy się z podstawowym wyposażeniem rzymskiego legionisty, a także zmierzymy się z rzymską musztrą.
Zagadnienia:
Rzymski legion i jego organizacja (contubernium, centuria, manipuł, kohorta, auxila), uzbrojenie (gladius, scutum, lorica segmentata)
Warsztat:
Zapoznanie się z elementami wyposażenia rzymskiego legionisty.
Z pomocą mniejszych wersji tarcz przećwiczenie podstawowych manewrów.

ŚRENIOWIECZE

Średniowieczne skryptorium punkt xero czy pracownia mistrzów

W średniowieczu odręcznie pisane i dekorowane księgi były jednymi z najcenniejszych przedmiotów. Z uwagi na czas potrzebny do ich wytworzenia jaki i wysokie koszty tylko nieliczni mogli sobie na nie pozwolić. Kultura piśmiennicza skupiała się̨ wokół klasztorów. W nich mnisi poświęcali swoje życie na mozolne przepisywanie wielostronicowych ksiąg. Opanowali do perfekcji kaligrafię i iluminatorstwo, nadając rękopisom szczególnego dekoracyjnego i niepowtarzalnego charakteru.
W czasie warsztatów przybliżymy proces tworzenia książek we wczesnej i późnej fazie średniowiecza, a także wcielimy się̨ w rolę kopistów.
Zagadnienia:
Księga, kaligrafia, iluminacja, skrypt, skryptorium, klasztor, pergamin, papier
Warsztat:
Z przygotowanych komponentów, każdy z uczestników zajęć wykona własną książkę, którą następnie będzie mógł ozdobić.
Lub
Uczestnicy zajęć wykonają własne karty papieru, które po wysuszeniu będą mogli ozdobić.

Wikingowie, Kupcy, Odkrywcy, Rzemieślnicy

Wikingowie to temat wielu ekranizacji filmowych, gier komputerowych, komiksów i utworów muzycznych. Wizerunek, który funkcjonuje w naszej świadomości to obraz rosłych, brodatych, długowłosych barbarzyńców z olbrzymimi toporami, noszących hełmy z rogami. Poprzez wiele lat prac naukowców okazało się, że przedstawienia te dalekie są od prawdy. Wikingowie prócz najazdów znani byli z doskonałego rzemiosła szczególnie w dziedzinie metalurgii i zdolności handlowych. Poza tym dzięki rozwiniętym technikom nawigacji i żeglugi udało im się dotrzeć do wybrzeży Ameryki Północnej 500 lat przed Kolumbem. Dzieci na wykładzie zawierającym prezentację rekonstrukcji przedmiotów z epoki wikińskiej, dowiedzą się jakie były źródła ich sukcesów i porażek. Zadamy sobie również pytanie czemu mimo mijających epok ciągle budzą naszą fascynację i ciekawość. 
Zagadnienia:
Wyprawy, Podróże, Osadnictwo, Kolonizacja, Skandynawia, Ruś, Wyspy Brytyjskie, Szkutnictwo, Handel, Nawigacja
Warsztat:
Z dostarczonych elementów każdy z uczestników zajęć wykona własny mini model drakkaru czyli okrętu wikingów.

„Kupcy, Geografowie i Medycy- Kim są średniowieczni muzułmanie – historia islamu”
Obecnie na ziemi żyje ponad ok. 1,6 miliarda wyznawców islamu. W czasie zajęć dowiemy się jakie były początki tej religii i w jaki sposób wiążą się z Arabami. Dowiemy się kim był Mahomet i czym jest Koran. Poznamy także podstawy islamu tj. podstawowe nakazy i zakazy, by móc lepiej zrozumieć wyznawców tej religii.
W części warsztatowej zaznajomimy się ze sztuką islamską, w której obowiązuje zakaz przedstawiania postaci ludzkich i zwierząt. Z tego względu rozwinął się system zdobień nazywanych arabeskami. Każdy z uczestników nauczy się podstawowych, geometrycznych trików pomagających wykonywać te skomplikowane wzory.
Zagadnienia:
Arabowie, ludy tureckie, Mahomet, Koran, sura, islam, hidżra, Mekka, Medyna, dżihad, Allah
Warsztat:
Każdy z uczestników wykona własny projekt arabeski na dostarczonym wzorniku.