21 sierpnia 2024

Klasy 1-3

STAROŻYTNY EGIPT

Dzień z życia Faraona”
Starożytni nazywali Egipt „darem Nilu”. W czasie naszego spotkania dowiemy się czemu i jaki związek z tą rzeką miał faraon. Dokładne poznamy władcę tej krainy. Dowiemy się jak wyglądało jego (albo jej) życie: kto mu podlegał, jak się ubierał i skąd w ogóle wiadomo było że to on. Na pewno gdy chciał być zapamiętany kazał o sobie pisać. Tylko czemu to pismo wygląda tak dziwnie? Po co życzył sobie być zamieniony w mumię i pochowany w piramidzie? No i dlaczego czasem przedstawiano go jako lwa z głową człowieka? Odpowiedź na to ostatnie pytanie poznamy własnoręcznie wykonując model sfinksa.

Zagadnienia:
Starożytny Egipt, Nil, faraon, mumie, piramidy, hieroglify, papirus, sfinks
Warsztat:
Każdy z uczestników zajęć wykona figurkę sfinksa.

STRAROŻYTNA GRECJA

Nauczanie wczesnoszkolne klasy 1-3
„Od Zera do Bohatera- herosi w Starożytnej Grecji

Dziś wszyscy wiedzą kim jest Kapitan Ameryka, Ironman czy Batman. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że pomysł na te postaci został zaczerpnięty z mitologii. To Grecy w swoich mitach opisywali półbogów o nadludzkiej sile, sprycie czy zręczności. W czasie naszych zajęć poznamy jednego z nich – Heraklesa. Prześledzimy jego historię, dowiemy się kim był i czemu zawdzięcza swoją sławę. Przyjrzymy się jego słynnym dwunastu pracom by na koniec własnoręcznie stworzyć jednego z pokonanych przez herosa potworów.
Zagadnienia:
Heros, hybryda, mit, mitologia, Herakles, 12 prac Heraklesa, Dejanira, Zeus, Hera, Tezeusz, Perseusz
Warsztat:
Każdy z uczestników wykona z przygotowanych elementów wybranego potwora – cerber lub hydrę lernejską.

STRAROŻYTNY RZYM

„Imperium kontratakuje czy przyjaciele Asterixa i Obelixa„
W czasie zajęć dowiemy się jak wyglądało życie codzienne w Imperium rzymskim i poza jego granicami. Będziemy mogli porównać stroje i przedmioty codziennego użytku charakterystyczne dla rzymskiego, celtyckiego i przeworskiego kręgu kulturowego (Wandalowie). Opowiemy o wybranych zwyczajach, wierzeniach, ubiorze i ulubionych potrawach oraz tym co jest prawdziwe a co jest fikcją w popularnej serii filmów animowanych o Asterixie i Obelixie.W części warsztatowej na własnej skórze przekonamy się ile ważyły starożytne stroje i czy trudno było je założyć.
Zagadnienia: Życie codzienne, stroje, wierzenia, kuchnia, Rzymianie, Celtowie, Wandalowie
Warsztat: Zapoznanie się ze strojami charakterystycznymi dla różnych kultur z epoki wielkich podbojów Imperium rzymskiego

ŚREDNIOWIECZE

Gdyby Piastowie używali Minecrafta
Zajęcia będą dotyczyły początków państwowości polskiej, a dokładniej pierwszym osadom obronnym zwanym grodami. Poznajemy ich różne rodzaje. Dowiemy się jakie było ich przeznaczenie i kto w nich mieszkał. Oczywiście nawiążemy do legend o początkach królestwa Polskiego. Porównamy też osady z naszych ziem z tymi z Rusi i Skandynawii.
W części warsztatowej zbudujemy makietę średniowiecznego grodu oraz wykorzystamy okulary VR do zanurzenia się w tych tajemniczych czasach.
Zagadnienia:
Początki Polski, Piastowie, drużyna wojów, gród, podgrodzie, wały obronne, fosa, palisada
Warsztat:
Wspólna budowa makiety grodu z przygotowanych wcześniej komponentów.
Wirtualna „wizyta” w średniowiecznym grodzie.